Laat die GDPR maar komen!


Wie nu googelt op de zoekterm ‘GDPR’ vindt bijna 9 miljoen resultaten. Bij de zoekterm AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) slaat de teller helemaal op hol, al komt dat deels vanwege het gelijknamige antivirusprogramma. Vreemd is dat niet want de regelgeving treedt per 25 mei 2018 in werking. Dat is inmiddels kort dag wat hier en daar zelfs wat paniek veroorzaakt. Discreet omgaan met persoonsgegevens zit bij Sycada echter in het DNA.

Data zijn al snel ‘persoonlijk’

Best grappig eigenlijk. Waar eerder genoemd antivirusbedrijf probeert ongewenste zaken buiten de deur te houden, wil de EU met de GDPR juist voorkomen dat bepaalde gegevens uw en onze organisatie verlaten. In elk geval niet zonder toestemming van degene wiens gegevens het betreft. De regelgeving legt in elk geval veel rechten, controle en bewustzijn bij de burger ten aanzien van hoe er met hun persoonsgegevens wordt omgegaan. En gegevens worden door de GDPR al heel snel als persoonlijk bestempeld! Het gaat om alle informatie waarmee iemand direct maar ook indirect kan worden geïdentificeerd. Dat omvat dus ook zaken als je IP-adres of je klantkaart bij Appie of Jumbo. De maximale boetes voor het niet voldoen aan de regels kunnen oplopen tot €20 miljoen of 4% van de (wereldwijde!) jaaromzet.

ISO 27001-certificering

Waar onze klanten doorgaans optreden als verwerkingsverantwoordelijke, vervult Sycada in deze context de rol van gegevensverwerker. Wij registreren en analyseren/verwerken/rapporteren immers onder meer rit- en rijstijlgegevens en maken rapportages voor de Belastingdienst ten aanzien van het gebruik van uw leaseauto’s. Naast transparante afspraken die we altijd met onze klanten maken over het gebruik van persoonsgegevens, bijvoorbeeld ten aanzien van anonimisering, zitten wij momenteel midden in een certificeringstraject voor ISO 27001. De bijbehorende, strenge audit op het gebied van informatiebeveiliging zal naar verwachting dit kwartaal worden afgerond.

Ten slotte hebben we met de Drive Tag (een apparaatje voor rijstijlanalyse dat met de smartphone van de berijder communiceert) de ultieme GDPR-oplossing in feite al in handen! De gebruiker bepaalt hiermee namelijk nu al helemaal zelf met wie hij of zij de gegevens deelt. Dus laat die GDPR maar komen!

Recente Praktijkcases

Recente blogs

23
nov2016

Sycada anno 2016: wist je...

  Inmiddels ken je ons als een betrouwbare en betrokken club van professionals die de klant centraal stelt....

09
dec2016

Positieve beïnvloeding van rijgedrag: 4...

  Het positief beïnvloeden van rijgedrag kan tot een aanzienlijke kostenbesparing leiden. Tegelijkertijd draagt een bewuste rijstijl bij...

25
jan2017

Telematics 4.0: datavergaring en innovatie

  Telematics 3.0 – of inmiddels 4.0: de term vliegt je tegenwoordig om de oren. Zo ook op...

07
feb2017

Fleet intelligence à la TNT...

  In onze vorige blog hebben we het gehad over telematics 4.0 en de wijze waarop klassieke Track...

22
feb2017

Duurzame apparatuur én samenwerking: Swinkels...

  Meer dan tien jaar geleden werd Swinkels Beton klant van Sycada. Destijds bouwden wij voor dit bedrijf...

20
mrt2017

Intelligente perscontainers: wat voor ‘gekke’...

Als we stilstaan bij alle apparatuur die Sycada volgt en lokaliseert, komen we de gekste varianten tegen....

28
juni2017

Intelligent cameratoezicht: ‘gek’ of te...

Decennia geleden probeerden bedrijven zich, vaak met succes, te onderscheiden met het bieden van ‘service’. Totdat iedereen...

31
juli2017

Pilot Tracking Monitoring...

Meten is weten, dat weten we allemaal. Maar ook minder zweten, vooral als er weer nota’s binnen...

08
jan2018

Laat die GDPR maar komen!

Wie nu googelt op de zoekterm ‘GDPR’ vindt bijna 9 miljoen resultaten. Bij de zoekterm AVG (Algemene...

«
»

Over Sycada

Met meer dan 15 jaar ervaring en 2.000+ tevreden klanten loopt Sycada voorop in telematica.

Offices:


Meld je aan!